Pagina de start a forumului Forum www.Krilloil.ro
Forum www.Krilloil.ro
Forum www.Krilloil.ro - Opinii si pareri despre produsele Omega 369
 
 FAQFAQ   CăutareCăutare   MembriMembri   GrupuriGrupuri   ÎnregistrareÎnregistrare 
 ProfilProfil   Mesaje privateMesaje private   SitemapSitemap   AutentificareAutentificare 
Pagina de start a forumului Forum www.Krilloil.ro

         Pagina de start a forumului Forum www.Krilloil.ro
Macronutrimentii - adica proteinele, glucidele si lipidele

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului Forum www.Krilloil.ro -> Terapii si Retete Naturiste
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
krilloil
Site Admin


Data înscrierii: 18/Iun/2009
Mesaje: 564
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin Dec 11, 2009 5:10 pm    Titlul subiectului: Macronutrimentii - adica proteinele, glucidele si lipidele Răspunde cu citat (quote)

Macronutrimentii - adica proteinele, glucidele si lipidele .

Nutrimentii sint elemente indispensabile pentru sanatatea organismului. In principiu, nutrimentii sint procurati prin alimentatie, ei actionind prin intermediul digestiei. Cei sase nutrimenti - carbohidratii, proteinele, grasimile, mineralele, vitaminele si apa - au un rol important, fiind indispensabili in functionarea organelor interne, in prelucrarea alimentelor, in generarea energiei vitale si procesul de evolutie a celulelor. In general, alimentatia diversificata asigura nutrimentii de care are nevoie organismul, acoperind nevoile lui fiziologice. Necesarul individual este influentat de citiva factori: sex, virsta, starea fiziogica, crestere, sarcina, de activitatea fizica depusa, precum si de alte caracteristici specifice unui individ. Macronutrimentii, adica proteinele, glucidele si lipidele, nu pot furniza energie decit in prezenta micronutrimentilor, adica a vitaminelor si mineralelor.

Cum se face repartitia nutrimentilor

Necesarul energetic global trebuie sa fie repartizat sub forma de glucide, lipide si proteine. Repartizarea acestora, recomandata de nutritionisti, este insa putin diferita de cea observata in majoritatea tarilor occidentale in special (vezi tabelul).

Asa cum se observa, ratia proteica este respectata, dar cea in lipide este mare, in detrimentul celei in glucide. Acest lucru se explica prin inlocuirea progresiva a surselor traditionale de proteine (legume uscate si cereale), care sint sarace in grasimi si bogate in glucide, in favoarea proteinelor de origine animala. Acestea din urma sint de o calitate mai buna, dar sint asociate cu multe materii grase. Acest dezechilibru cantitativ este insotit si de unul calitativ, in ceea ce priveste aportul in glucide si lipide. In ceea ce priveste necesarul de vitamine, minerale si oligoelemente, acesta este asigurat in general, daca alimentatia este suficient de variata: cereale, legume si fructe verzi, produse lactate, peste.

Este necesara o alimentatie variata

Un aliment ideal, care sa fie sursa tuturor nutrimentilor, nu exista, de aceea este necesara o alimentatie variata, care sa asigure nevoile fiziologice ale organismului. Alimentele pot fi clasate in 5 grupe:

1) carne, peste, oua

2) produse lactate

3) glucide simple si complexe

4) grasimi vegetale si animale

5) legume si fructe.

Valoarea indicelui diversitatii alimentare corespunde numarului grupei de alimente consumate intr-o zi. Daca aceasta valoare este mai mare de 3, putem vorbi de o mare diversitate alimentara.

Aminoacizii, pietrele de temelie ale proteinelor

Proteinele sint strict necesare in alimentatie. De fapt, nu proteinele in sine constituie elementele esentiale, ci aminoacizii, care mai sint numiti si pietrele de temelie ale proteinelor. Acestia sint in numar de 22, dintre care 8 sint considerati aminoacizi esentiali (izoleucina, leucina, lisina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul, valina si histidina, aceasta din urma fiind considerata esentiala pentru copii). Pentru ca organismul sa poata sintetiza si folosi in mod eficient proteinele, este necesara prezenta tuturor aminoacizilor in proportii corespunzatoare, deoarece insuficienta unuia reduce eficacitatea celorlalti.

Ce rol au proteinele

Proteinele au rol in formarea de noi tesuturi, in inlocuirea celulelor deteriorate. Ele ajuta la sintetizarea hormonilor si a enzimelor, la mentinerea echilibrului acido-bazic al singelui si la eliminarea toxinelor din organism. In procesul de digestie, proteinele sint descompuse in aminoacizi, care, odata ajunsi in celulele corpului, formeaza din nou proteine.

Sursele cele mai importante de proteine sint: carnea si derivatele din carne, laptele, brinzeturile, ouale, legumele uscate, piinea, pastele fainoase, nucile.

Necesarul de proteine difera de la un individ la altul, in functie de factori precum virsta, greutatea, starea de sanatate. Pentru un adult normal, necesarul de proteine se situeaza in jurul valorii de 1 gram per kilogram greutate pe zi. Aportul caloric al unui gram de proteine este de 4 calorii.

Glucidele, principalul carburant al corpului

Glucidele furnizeaza energia necesara corpului. In timpul digestiei, amidonul si zaharurile (principalele tipuri de carbohidrati) sint descompuse in glucoza. Aceasta asigura energia necesara functionarii creierului si sistemului nervos central. Daca cantitatea ingerata de lipide este mai mare decit cea care poate fi convertita in glucoza sau glicogen (depozitat in muschi si ficat), zaharurile se vor transforma in lipide.

Sursele de glucide mai importante sint: zaharul si produsele zaharoase, fainoasele, piinea, legumele si fructele.

Glucidele sint la fel de importante pentru sanatatea organismului si contin acelasi numar de calorii per gram ca si proteinele. Necesarul de glucide este de 5 grame per kilogram pe zi.

Lipidele au valoare calorica foarte mare

Lipidele, prin valoarea lor calorica ridicata, au mai intii o actiune energetica. Ele sint arse in adevarate centrale termice, situate in interiorul celulelor, ele putind fi un carburant chiar mai bun decit glucoza. Lipidele sint constituite din acizi grasi si glicerol. Cind acizii grasi nu contin legaturi duble in molecula, ei poarta numele de acizi saturati. Cei nesaturati contin insa altfel de legaturi. Grasimile saturate provin, cu citeva exceptii, din surse animale. Acestea contin, asa cum se stie, colesterol. Grasimile nesaturate (mono sau polinesaturate) sint de origine vegetala. Sursele de grasimi sint: untul si margarina, smintina, untura, uleiurile vegetale, laptele, carnea grasa, brinzeturile grase, galbenusul de ou, nucile, alunele. Aportul caloric al lipidelor este mare: 1 gram de lipide contine 9 calorii. Necesarul de lipide este de 1 gram per kilogram pe zi (1/3 acizi grasi saturati + 1/3 acizi grasi mononesaturati + 1/3 acizi grasi polinesaturati).

Elisabeta Olaru
_________________
Sanatatea inainte de toate.

http://www.KrillOil.ro
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului Forum www.Krilloil.ro -> Terapii si Retete Naturiste Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Toate drepturile rezervate © 2009 www.KrillOil.ro
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community